divider

Wat is een behandeling Leren Plannen?

Met de behandeling Leren Plannen richten we ons op het versterken van de executieve functies. Executieve functies zijn het vermogen om dingen te organiseren, te focussen en impulsen onder controle te houden. De kern komt neer op het verbeteren van de aandacht en planning. De verschillende executieve functies zijn:

  • taakinitiatie, planning en overzicht
  • aandacht richten en volhouden
  • emotieregulatie
  • werkgeheugen
  • inhibitie
  • zelfinzicht
  • cognitieve flexibiliteit
  • time management

Wanneer iemand last heeft van verminderde executieve functies kan het gaan om alle of slechts een deel van de bovengenoemde functies. Verminderde executieve functies leiden tot problemen met doelgericht gedrag.

Ik wil graag hulp
voor mijn kind

Ik wil graag hulp
voor mijn kind

Voor wie is de behandeling Leren Plannen geschikt?

Deze behandeling is geschikt voor kinderen en jongeren met verminderde executieve functies, zoals kinderen en jongeren met ADHD, autisme en leerstoornissen. De behandeling is gericht op het verbeteren van het gehele spectrum van executieve functies of delen er van.

Praktische informatie

De behandeling wordt afgestemd op de ontwikkelbehoeften van het kind. Het kan zo zijn dat een kind of jongere bijvoorbeeld wel zijn aandacht kan richten en dit kan volhouden, maar moeite heeft met taakinitiatie, planning en overzicht.

De behandeling heeft een stapsgewijze benadering gericht op het versterken van de verschillende executieve functies. De methoden en interventies die worden gehanteerd zijn effectief bevonden in wetenschappelijk onderzoek. Met de juiste verwijsbrief of beschikking wordt de behandeling vergoed.

Comenius GGZ
  • “Jij maakt het verschil. Nogmaals dank dat je onze zoon zo snel én letterlijk én figuurlijk gezien hebt. Door jou hebben we nu een heel andere zomervakantie, we kunnen verder!”

  • “Dankjewel voor het verslag. Wij willen je nogmaals danken voor je positieve en vriendelijke manier van zijn. Daarbij ben ik je nog meer dankbaar dat je ook nog tijd hebt kunnen maken om dit zo snel te kunnen onderzoeken.”

  • “Bedankt voor je aandacht en inzet!”

  • “Heel veel dank voor wat u voor mij heeft gedaan. Het mooiste is dat ik op school nu zelf boeken mag kiezen en ik mag naar de masterclass. Bedankt!!!”

Samenwerking met:

Uitgelicht nieuws