Maak kennis met onze nieuwe vestiging in Almere
Sinds juni zijn we actief in Almere, met een nieuw behandelteam dat klaarstaat voor kinderen, jongeren en gezinnen uit de regio. In een uitgebreid interview vertellen onze hoofdbehandelaren over [...]

Specialistische GGZ voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een uitzonderlijk cognitief profiel
Hoogbegaafdheid heeft niet één alomvattende definitie. Hoogbegaafdheid wordt gekarakteriseerd door uitzonderlijk hoge cognitieve capaciteiten, meestal gedefinieerd als een IQ van 130 of hoger, gecombineerd met specifieke sociaal-emotionele kenmerken en een intensieve, diepgaande verwerking van informatie. Bij een IQ van >145 spreken we van zeer hoogbegaafd en bij IQ >160 is er sprake van uitzonderlijk hoogbegaafdheid. Hoogbegaafde mensen beschikken vaak over een complexe denkstijl, een sterk rechtvaardigheidsgevoel, intensiteit in emoties en een grotere gevoeligheid voor de wereld om hen heen. Dit kan zich uiten in zowel kracht (bijvoorbeeld creatief denken, innovatief probleemoplossend vermogen) als kwetsbaarheden (zoals faalangst, sociaal onbegrip, verveling of moeilijkheden in het vinden van zingeving).”
Hoogbegaafden denken over het algemeen anders en abstracter dan hun leeftijdgenoten en dat kan ervoor zorgen dat ze moeilijker aansluiting met leeftijdsgenoten, maar ook in het onderwijs vinden.
Is mijn kind
hoogbegaafd?
Is mijn kind hoogbegaafd?
Waarom een gespecialiseerde poli voor hoogbegaafden?

Binnen de reguliere GGZ wordt hoogbegaafdheid vaak niet herkend of onvoldoende begrepen. Symptomen zoals depressie, overprikkeling of gedragsproblemen worden soms onjuist geïnterpreteerd, zonder rekening te houden met het onderliggende cognitieve en emotionele profiel. Dit kan leiden tot verkeerde diagnoses of ineffectieve behandelingen.
De Poli Hoogbegaafdheid van PsyMens is er speciaal voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen (van 3 t/m 25 jaar) die vastlopen op school, in het gezin of in zichzelf. Wij bieden zorg die niet alleen kijkt naar klachten, maar naar de hele mens: talenten, drijfveren, valkuilen en de behoefte aan zingeving.
Hoogbegaafdheid herkennen
Wanneer hoogbegaafde kinderen niet op hun niveau worden aangesproken en uitgedaagd, worden ze niet gezien voor wie ze zijn en welke mogelijkheden ze hebben. Ze kunnen daardoor faalangstig of opstandig worden, gaan onderpresteren of krijgen stemmingsklachten. Het is daarom van belang hoogbegaafdheid tijdig te herkennen en erkennen. In de begeleiding/behandeling (door klikken naar onze aanpak) onderzoeken we samen met het kind/jongere waar hij/zij/die tegen aan loopt thuis, op school en in vriendschappen (gezin, school, vrije tijd) en hoe hij/zij/die daarmee het beste kan omgaan.

Er zijn verschillende kenmerken die kunnen duiden op hoogbegaafdheid. Dit betekent echter niet dat alle hoogbegaafde personen aan alle kenmerken voldoen. Een van de kenmerken van hoogbegaafdheid is de hoge intelligentie. Hoogbegaafde kinderen en jongeren leggen snel verbanden en denken in stappen vooruit. Ze beschikken vaak over een grote woordenschat en kunnen snel leren. Hierbij slaan ze vaak stappen over en vullen die stappen zelf in. Ze willen graag serieus genomen worden en willen het graag goed doen. Het anders denken, gedreven door een intense behoefte aan betekenis en rechtvaardigheid kan zich uiten als perfectionisme. Het gaat niet om angst voor fouten of drang naar foutloosheid. Het gaat om complexiteit, betrokkenheid en innerlijke logica. Het idee dat hoogbegaafden per definitief perfectionistisch zijn is een aanname. Hoogbegaafden worden wel vaker gekenmerkt door idealisme. De focus verschilt: perfectionisme wordt aangestuurd door angst, idealisme komt voort uit verlangen.
Hoogbegaafde kinderen en jongeren hebben over het algemeen ook een zeer goed geheugen. Ze zijn breed geïnteresseerd, maar de interesses wisselen ook vaak. Deze kinderen en jongeren tonen een grote mate van betrokkenheid en inlevingsvermogen.
Asynchroniteit bij hoogbegaafde kinderen verwijst naar de ongelijkmatige ontwikkeling van verschillende vaardigheden, zoals cognitieve, emotionele en fysieke aspecten. Dit betekent dat een hoogbegaafd kind bijvoorbeeld op intellectueel gebied veel verder kan zijn dan zijn of haar leeftijdsgenoten, maar op sociaal of emotioneel gebied op leeftijdsniveau functioneert. Deze discrepantie kan leiden tot gevoelens van frustratie, verveling of isolatie, omdat de omgeving niet altijd aansluit bij hun unieke ontwikkelingsbehoeften. Het begrijpen van deze asynchroniteit is essentieel voor het bieden van passende zorg en ondersteuning.
Ons uitgangspunt is dat veel facetten de ontwikkeling beïnvloeden. Dat leidt ertoe dat we breder kijken naar een kind dan alleen naar de intelligentie. Voor een hoogbegaafdheidsonderzoek volstaat in principe een ontwikkelingsanamnese, intelligentieonderzoek, gesprek en observaties. Als er sociaal emotionele – en/of gedragsbijzonderheden zijn, adviseren we het afgenomen onderzoek uit te breiden. Hiertoe zal altijd in overleg worden besloten.
Uitgelicht nieuws