Onderzoek
Na de intake volgt het psychodiagnostisch onderzoek of start de behandeling, afhankelijk van de hulpvraag. Voor de verschillende hulpvragen zijn onderzoeksprotocollen ontwikkeld die bestaan uit verschillende deelonderzoeken. Zo kan een onderzoek bestaan uit een intelligentieonderzoek, een neuropsychologisch onderzoek, een ontwikkelingsanamnese en/of een onderzoek naar de persoonlijkheid. De onderzoeken worden zoveel mogelijk door één onderzoeker afgenomen.
Hieronder volgt een opsomming van de gebieden die aan bod komen, indien passend bij de onderzoeksvraag:
- Intelligentie
- Aandacht en concentratie
- Auditief geheugen
- Sociaal – emotionele ontwikkeling, zoals zelfbeeld (negatief zelfbeeld), zelfvertrouwen (faalangst) en sociale vaardigheden (sociale angst)
- Sociale cognitie
- Persoonlijkheidskenmerken, bijvoorbeeld motivatie en doorzettingsvermogen
- Didactische vaardigheden zoals lezen, spellen en rekenen
We screenen de sociaal emotionele ontwikkeling en de persoonskenmerken. Indien nodig kan PsyMens Kind en Jeugd, onderdeel van dezelfde zorggroep, een multi-disciplinair onderzoek uitvoeren. Met betrekking tot de didactische vaardigheden worden de meeste kinderen op school binnen het leerlingvolgsysteem gescreend of door de Intern Begeleider onderzocht. Indien noodzakelijk breiden we ons onderzoek met deze gegevens uit.