Wanneer hoogbegaafde kinderen niet op hun niveau worden aangesproken en uitgedaagd worden, kunnen ze allerlei ongewenst gedrag vertonen. Dit kan variëren van faalangst, onderpresteren tot opstandig en depressief gedrag. Het is daarom van belang hoogbegaafdheid tijdig te herkennen en erkennen. Met begeleiding kunnen we ervoor zorgen dat hoogbegaafdheid niet langer als last maar eerder als zegen wordt ervaren.
Er zijn verschillende kenmerken die kunnen duiden op hoogbegaafdheid. Dit betekent echter niet dat alle hoogbegaafde personen aan alle kenmerken voldoen.
Een van de kenmerken van hoogbegaafdheid is de hoge intelligentie. Hoogbegaafde kinderen en jongeren leggen snel verbanden en denken in stappen vooruit. Ze beschikken vaak over een grote woordenschat en kunnen snel leren. Hierbij slaan ze vaak stappen over en vullen die stappen zelf in. Ze willen graag serieus genomen worden en zijn meestal erg perfectionistisch. Hoogbegaafde kinderen en jongeren hebben over het algemeen ook een zeer goed geheugen. Ze zijn breed geïnteresseerd, maar de interesses wisselen ook vaak. Deze kinderen en jongeren tonen een grote mate van betrokkenheid en inlevingsvermogen.
Ons uitgangspunt is dat veel facetten de ontwikkeling beïnvloeden. Dat leidt er toe dat we breder kijken naar een kind dan alleen naar zijn/haar intelligentie. Om te onderzoeken of er sprake is van hoogbegaafdheid doen we bij het diagnostisch onderzoek naast een intelligentieonderzoek ook de concentratie- en geheugentesten. Normaliter testen we vanuit de zogenaamde breedbandprocedure: persoonlijkheid en sociaal emotionele ontwikkeling, verdeelde aandacht, ruimtelijk inzicht, visuo-motoriek en didactisch niveau komen dan ook aan bod. Voor een hoogbegaafdheidsonderzoek volstaat in principe een ingekorte versie van de breedbandprocedure. Wanneer we bij het ingekorte onderzoek (sociaal emotionele en/ of gedrags-) bijzonderheden zien, adviseren we het afgenomen onderzoek uit te breiden. Hiertoe zal altijd in overleg met jou besloten worden.