Voor de omgeving zijn vaak de emoties zelf niet het probleem, als wel het daaruit voortvloeiende gedrag. Een kind mag bijvoorbeeld boos zijn, maar als het daarbij gaat schoppen en slaan is dat niet wenselijk. Bij de behandeling van emotieregulatieproblematiek dient onderscheid te worden gemaakt tussen emotie en gedrag. Het is belangrijk dat kinderen leren dat het gedrag dat voortkomt uit hun emoties soms niet wenselijk of passend is, maar dat hun gevoelens er altijd mogen zijn. Binnen de behandeling gaat ook aandacht uit naar het herkennen en begrijpen van de gevoelens, waarna besproken én geoefend wordt hoe je deze op een andere manier kunt uiten.
De moeite met het reguleren van emoties komt voor bij kinderen met ADHD en autisme, maar ook bij kinderen waarbij geen diagnose is of kan worden gesteld. Wanneer een kind moeite heeft met het reguleren van meerdere prikkels en vaardigheden (zintuiglijke prikkels, motoriek en gedrag) kan er sprake zijn van een regulatiestoornis. ComeniusGGZ biedt naast individuele behandelingen ook
groepsbehandelingen voor kinderen en jongeren van 8 tot en met 17 jaar.